انواع پیکربندی برای لیزر الکترون آزاد
فیزیک ، لیزر و پلاسما
«اگر کسی احساس کند که هرگز در زندگی دچار اشتباه نشده، این بدان معنی است که هرگز به دنبال چیزهای تازه در زندگیش نبوده است.»-آلبرت اینشتین

لیزر های الکترون آزاد معمولا در دو نوع پیکر بندی استفاده می گردد. یک نوع از این پیکربندی جاسازی در حلقه های انبارش یا ذخیره (Storage Ring) است و پیکر بندی دیگر قرار دادن پس از یک شتاب دهنده خطی (Linac) است. اما پیکربندی دوم استفاده بیشتری دارد. دلیل این امر آن است که حلقه های انبارش با حجمی بسیار بزرگ و هزینه هایی بسیار زیاد ساخته می شوند و به صورت مجموعه ای از منابع نوری در نظر گرفته می شوند لذا باید در طراحی اولیه مکان آن در حلقه ذخیره قبلا در نظر گرفته شده باشد این در حالی است که در نوع خطی با این مشکلات روبه رو نمی شویم. در هر دو نوع غیر از شتاب دهنده ها قسمت های دیگری نظیر شبکه  FODO ( شبکه ای از چهار قطبی های مغناطیسی برای حفظ انسجام پرتو الکرتونی است )، مگنت های خم کننده ( دو قطبی های مغناطیسی است که برای خم کردن مسیر پرتو استفاده می گردد )، تفنگ الکترونی، کلایسترون و . . . نیز وجود دارند. 

حلقه های انبارش تاسیساتی بسیار بزرگ هستند که در کل به صورت یک حلقه در نظر گرفته می شوند اما در واقع یک چند ضلعی هستند. به هر ضلع از این چند ضلعی یک "قسمت مستقیم" (Straight Section) می گویند. در هر قسمت مستقیم یک یا چند منبع نوری نسب می کنند. معمولا منبع نوری نسب شده در یک قسمت مستقیم را "قطعه الحاقی" (Insertion Device) می نامند. اصطلاح قطعه الحاقی را معمولا به نسل سوم منابع نوری می گویند که شامل دو وسیله نوسان ساز (یا آندیولیتر،موج زن)  (Undulator) و اتعاش ساز (یا ویگلر ، جنباننده، لزراننده) (Wiggler) می باشد. همچنین بجای قطعه های الحاقی می توان لیزرهای الکترون آزاد را نیز قرار داد.

در تصویر بالا یک حلقه انبارش یا ذخیره را می بینیم که درای 8 قسمت مستقیم می باشد. در ضلع پایین این 8 ضلعی یک لیزر الکترون آزاد در طیف فرابنفش نسب گردیده است. همچنین در دو ضلع دیگر شاهد نصب یک دو قطعه الحاقی هستیم. حلقه های انبارش را معمولا به گونه ای می سازند که دارای چند خط مستقل برای حرکت در داخل خود باشند. از مزایای این پیکربندی نسبت به پیکربندی های خطی این است که خوشه  (Bunch)های الکترونی بدون محدودیت می توانند در داخل حلقه انبارش به طور طولانی مدت بچرخند در نتیجه احتیاج به ورود خوشه های جدید به طور مداوم به داخل حلقه ذخیره نمی باشد و  لذا باعث صرفه جویی در مصرف انرژی می شود.

 

در تصویر بالا یک لیزر الکترون آزاد با پیکربندی خطی را مشاهده می کنید. در این پیکربندی از یک شتاب دهنده خطی استفاده می شود. اما خوشه های الکترونی در این پیکربندی ممکن است با توجه به طراحی بازیابی شوند یا نشوند که بازیابی می تواند در کاهش مصرف انرژی بسیار موثر باشد. این امر موقعی بسیار اهمیت می یابد که لیزر الکترون آزاد از نوع بهره پایین باشد. دلیل این امر آن است که در این نوع لیزر تنها اندکی از انرژی خوشه های الکترونی (کمتر از یک درصد) برای ایجاد و یا تقویت تابش خودبخودی استفاده می شود. اما هزینه، زمان و فضای لازم برای ساخت این نوع پیکربندی بسیار کمتر می باشد.

 

لینک منبع :

http://fel.blogfa.com/post/6


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: جمعه 23 مهر 1395برچسب:,
ارسال توسط اسماعیل لشنی
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 3
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 13
بازدید ماه : 60
بازدید کل : 9683
تعداد مطالب : 163
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1